Ahad, 30 Ogos 2009

Hukum Pakai Purdah

Hukum memakai Purdah adalah Mubah(Harus) sahaja bagi wanita muslimah. Wajah dan tapak tangan bukanlah aurat bagi wanita.

Rasulullah saw bersabda:
“Jika seorang anak wanita telah mencapai usia baligh, tidak pantas terlihat dari dirinya selain wajah dan kedua telapak tangannya sampai bahagian pergelangannya.” (Hadith Riwayat Imam Abu Daud daripada Qatadah)

Tetapi ada khususiyah terhadap isteri2 Nabi SAW..mereka diwajibkan memakai purdah sebagaimana firman Allah Swt :

Wahai isteri-isteri Nabi, kalian berbeza dgn wanita yg lain. (QS al-Ahzab [33]:32)

untuk ayat penuh, rujuk surah al-Ahzab [33]:32-33.

kalau antum perhatikan ayat-ayat tersebut, jelas menunjukkan bahawa ayat tersebut ditujukan khusus bagi isteri-isteri Nabi SAW, tidak ada satu petunjuk (qarinah) pun di dalamnya bahawa hukum tersebut terkena kepada para wanita muslimah lain selain mereka (isteri-isteri Nabi)..

jika dinyatakan bahawa tujuan memakai purdah adalah untuk mengelakkan fitnah,
tidak ada satu dalil pun yang mewajibkan wanita muslimah memakai purdah, baik secara jelas, melalui penunjukan, melalui proses istinbath, mahupun melalui qiyas/analogi. Yang ada hanyalah ‘illat aqliyyah.. sedangakan ‘illat aqliyyah kan tidak ada nilai langsung di sisi syariat..

sesetengah orang berkata, “Islam juga menjaga kehormatan muslimah apabila mereka memakai Jilbab dan bertudung labuh, ini membuatkan lelaki menghormati perempuan tersebut sebagai seorang wanita muslimah yang suci dan tidak menganggu perempuan tersebut”.
ana ingin betulkan sikit di sini, bukannya bertudung labuh, tetapi melabuhkan tudungnya hingga ke paras dada.. lain ya, sebagaimana firman Allah Swt:

“Hendaklah mereka menutupkan kain kerudung (khimar) ke wilayah dada mereka.” (QS an-Nur [24]:31)

jadi, tidak bermakna jika seseorg wanita itu bertudung pendek tetapi menutup dadanya, adalah dipandang hina. dan x semestinya seseorang wanita yang bertudung labuh sampai ke paras pinggang dipandang lebih mulia dari yang bertudung pendek.. selagi tudung yang dipakai muslimah tersebut mengikut hukum syarak, yakni menutup sampai ke paras dada, maka wanita tersebut telah melakukan perintah Allah Swt..samada pendek atau labuh..

Ada juga yang mengatakan bahawa purdah dah jadi satu cara untuk mendidik iman sepertimana kopiah, ana kurang setuju.. sebab setiap perbuatan manusia tu kan terikat dengan hukum syarak iaitu wajib, haram, mubah, sunat dan makruh..

jadi, ana ingin tegaskan di sini bahawa pemakaian purdah hanya khusus untuk para isteri Nabi SAW..tetapi untuk wanita muslimah memakainya, tidak menjadi masalah.. cuma yg penting, LELAKI KENA TUNDUKKAN PANDANGAN MEREKA DAN WANITA MENUTUP AURAT MEREKA..


Kaum muslimah menutup aurat kerana mematuhi perintah Allah. Hikmahnya dapat mengelakkan dari mata-mata jahat kaum lelaki pada zaman sekarang yang berada pada tahap moral yang lebih hina dari nafsu binatang. Jadi jangan sekali-kali menghina muslimah yang memakai purdah kerana mahu menjaga kesuciannya. Islam adalah agama yang amat menitik-beratkan pergaulan antara lelaki dan perempuan. Islam bukanlah agama yang mengongkong kebebasan wanita. Malah Islam datang dan memuliakan darjat wanita. Antara contoh yang dapat dilihat ialah apabila Rasulullah menyuruh seorang pemuda memuliakan ibunya 3 kali, barulah bapanya dan orang yang lain. Contoh yang lain pula ialah Islam benar-benar menjaga keselamatan muslimah dengan mewajibkan muslimah ditemani mahramnya untuk perjalanan yang mengambil masa lebih daripada satu hari satu malam.

Firman-firman Allah Swt:
“Hendaklah mereka menutupkan kain tudung (khimar) ke dadanya dan jangan menampakkan perhiasannya, kecuali yang biasa tampak pada dirinya.” (Surah An-Nur ayat 31)

“Wahai Nabi, katakan kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka mengulurkan jilbab mereka.” (Surah Al-Ahzab ayat 59)

Islam telah mewajibkan kaum muslimah agar memakai Jilbab (pakaian luar seperti jubah yang menutupi pakaian rumah) dan Khimar (tudung yang dilabuhkan ke paras dada). Lihat, betapa Isalam menjaga kehormatan muslimah. Apabila mereka memakai Jilbab dan bertudung dilabuhkan ke paras dada, ini membuatkan lelaki menghormati perempuan tersebut sebagai seorang wanita muslimah yang suci dan tidak menganggu perempuan tersebut. Sayangnya, kaum-kaum Feminis keparat ini banyak mencela Islam dengan membawa alasan bahawa Islam adalah agama yang double-standard kepada lelaki..

Renungilah hadith-hadith ini,

Rasulullah Saw membuat empat garis seraya berkata: “Tahukah kalian apakah ini?” Mereka berkata: “Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui.” Nabi Saw lalu bersabda: “Sesungguhnya wanita ahli syurga yang paling utama adalah Khadijah binti Khuwailid, Fathimah binti Muhammad Saw, Maryam binti ‘Imran, dan Asiyah binti Mazahi.” (Mustadrak Ash Shahihain, jld. 2, hal. 497).

Sabda Rasulullah Saw yang lain:

“Takutlah kepada Allah dan hormatilah kaum wanita.” [HR. Muslim].

Sumber : http://syahmee-zaman.blog.friendster.com/2008/12/hukum-pakai-purdah/


2 ulasan:

mohdrusli on 1 September 2009 pada 3:08 PG berkata...

Alhamdulillah. Orang berpurdah tak kalut cari mask untuk elak H1N1.Islam menjamin kesihatan sejagat.

rockers on 10 September 2009 pada 10:13 PG berkata...

Salam...Uztaz....saya ada persoalan di sini....

1.Berdosakah sekiranya seorg insan mencintai insan yang lain?

2. Apakah hukum sekiranya wanita tidur di masjid untuk menunaikan Qaimulail?

Terima kasih.

Daripada hamba Allah yang jahil

Catat Ulasan

 

Blogroll

Anda Pengunjung ke

View My Stats

Site Info

Text

Misri Hj Bohari Blog Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template