Jumaat, 7 Februari 2025

Dialog Guru PdP dan Guru PdPc

 DIALOG ANTARA CIKGU PDP DAN CIKGU PDPC: PERBEZAAN ANTARA PDP DAN PDPC


Watak:

  • Cikgu PDP: Seorang guru yang biasa dengan konsep Pengajaran dan Pembelajaran (PDP).
  • Cikgu PDPC: Seorang guru yang lebih mengamalkan konsep Pengajaran dan Pembelajaran Berpusatkan Murid (PDPC).

(Di bilik guru, selepas mesyuarat kurikulum sekolah)

Cikgu PDP:
Assalamualaikum, Cikgu! Saya perasan sekarang ramai guru bercakap tentang PDPC. Saya selama ini lebih biasa dengan istilah PDP. Apa sebenarnya perbezaan antara PDP dan PDPC?

Cikgu PDPC:
Waalaikumussalam, Cikgu. Bagus soalan tu! Sebenarnya, Pengajaran dan Pembelajaran (PDP) lebih kepada konsep tradisional yang menekankan peranan guru sebagai pemberi ilmu utama dalam kelas. Guru mengajar, murid mendengar dan mencatat.

Cikgu PDP:
Oh, maksudnya lebih kepada teacher-centered learning?

Cikgu PDPC:
Ya, betul! Dalam PDP, guru banyak mengawal perbincangan, memberi ceramah, dan memastikan murid memahami melalui latihan yang diberi. Namun, Pengajaran dan Pembelajaran Berpusatkan Murid (PDPC) lebih menekankan keterlibatan aktif murid.

Cikgu PDP:
Hmm... boleh bagi contoh bagaimana perbezaannya dalam satu topik?

Cikgu PDPC:
Baik! Katakan kita mengajar topik Sejarah tentang Kesultanan Melayu Melaka.

  • Dalam PDP, saya sebagai guru akan menerangkan tentang asal-usul Kesultanan Melayu Melaka, sistem pentadbiran, dan perkembangannya. Saya mungkin guna slaid, sedikit perbincangan, dan kemudian murid buat latihan dalam buku teks.
  • Dalam PDPC, saya akan bagi murid satu kajian kes, contohnya, bagaimana struktur pentadbiran Kesultanan Melayu Melaka boleh dibandingkan dengan sistem pentadbiran Malaysia hari ini. Murid akan dibahagikan kepada kumpulan, buat pembentangan, guna teknologi seperti Padlet atau Google Slides, dan akhirnya mereka akan berbincang serta membuat refleksi tentang apa yang mereka pelajari.

Cikgu PDP:
Oh, jadi dalam PDPC, murid lebih aktif?

Cikgu PDPC:
Ya! PDPC menekankan active learning, collaborative learning, dan pendekatan higher-order thinking skills (HOTS) supaya murid lebih memahami konsep secara mendalam dan bukan sekadar menghafal.

Cikgu PDP:
Faham! Jadi, PDPC ni lebih sesuai dengan pembelajaran abad ke-21?

Cikgu PDPC:
Tepat sekali! Dengan perkembangan teknologi dan maklumat yang mudah diakses, murid tak boleh hanya bergantung pada guru. Mereka perlu belajar bagaimana untuk berfikir, meneroka, dan mencari maklumat sendiri.

Cikgu PDP:
Menarik! Tapi, bagaimana dengan mata pelajaran yang lebih berfokuskan hafalan, seperti Pendidikan Islam?

Cikgu PDPC:
Mata pelajaran seperti Pendidikan Islam pun boleh guna PDPC! Contohnya, dalam tajuk Tajwid, daripada saya hanya menerangkan hukum-hukum tajwid secara langsung, saya boleh beri murid satu ayat al-Quran, minta mereka cari hukum tajwid dalam ayat tersebut, dan kemudian buat perbincangan dalam kumpulan.

Cikgu PDP:
Wah, itu memang buat murid lebih faham dan berfikir sendiri! Saya rasa saya kena mula ubah pendekatan saya sedikit demi sedikit.

Cikgu PDPC:
Bagus, Cikgu! PDPC bukan bermaksud kita tinggalkan terus cara tradisional, tetapi kita seimbangkan dengan pendekatan yang lebih interaktif supaya murid lebih berminat dan memahami ilmu dengan lebih baik.

Cikgu PDP:
Terima kasih banyak, Cikgu! Nampaknya saya ada kerja rumah untuk ubah strategi pengajaran saya.

Cikgu PDPC:
Sama-sama! Kita sama-sama belajar untuk jadi pendidik yang lebih baik.


TAMAT 🎓📚

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Blogroll

Anda Pengunjung ke

View My Stats

Site Info

Text

Misri Hj Bohari Blog Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template